خدمات ما

تعریف حقوق ورودی چیست ؟ راهنمای کامل + 6 نکته مهم

اشتراک گذاری:

حقوق ورودی چیست

حقوق ورودی چیست

 توجه داشته باشید که ورود قطعی کالا به معنی کالایی است که به منظور مصرف به سرزمین اصلی آمده و باید در همان سرزمین مورد استفاده قرار بگیرد و قانونآ در ورود قطعی، کالای ترخیص شده از گمرک ،کالای داخلی محسوب میشود.

اگر قصد واردات و خرید از چین و تحویل در ایران را با شرکت بازرگانی چینیران دارید باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه قرار است با آن بپردازیم. همچنین اگر سوال دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

تماس با ما

حقوق گمرکی چیست

نکات مهم در محاسبه حقوق ورودی و موارد خاص حقوق ورودی در گمرک

  • حقوق ورودی از کلماتی است که در جاهای مختلفی با آن روبرو می شوید و اگر وارد کننده کالایی هستید و یا قصد واردات کالایی را دارید بهتر است بدانید که چگونه محاسبه می شود، اما بهتر است تا متخصص این کار نشدید ریسک محاسبه این مبالغ را نکنید زیرا ظرافت های خاص خود را داشته و نکات ریزی در آن نهفته است که باید به تجربه بدست بیاید، پس بهتر است این کار را به کارشناسان چینیران بسپارید . ما با افتخار و بصورت رایگان برای شما این هزینه ها را محاسبه کرده و خدمت شما اعلام میکنیم .
  • نکته مهم دیگر این است که حقوق ورودی و هزینه های انجام خدمات، طبق ماده 5 قانون امور گمرکی ، بدون توجه به نو یا مستعمل ( کارکرده یا دست دوم ) بودن کالا طبق مآخذ مقرر، به ترتیب توسط گمرک یا اشخاص ارایه دهنده خدمت ، به پول رایج ملی وصول می شود. ماده5 قانون
  • یکی دیگر از نکات مهمی که درباره این مبحث چیست باید بدانید این است که صاحب کالا مسیول پرداخت حقوق ورودی، هزینه های انجام خدمات و جریمه های متعلق به ترخیص است .
  • اگر کالای شما در اماکن گمرکی موجود باشد و در گمرک تخلیه شده باشد و حقوق گمرک ورودی آن کالا در آن برحه زمانی افزایش پیدا کند ، کالای شما مشمول افزایش نمیشود و با مآخذ قبلی ترخیص میشود (اگر مآخذ قبلی کمتر باشد) تبصره 1 ماده 6 قانون
  • گمرک موظف است در قبال دریافت هرگونه وجه ، رسید آنرا به پرداخت کننده تسلیم کند. ماده 8 قانون
  • کالای ترخیص شده از گمرک مشمول افزایش این حقوق نمی شود. ماده 2 آیین نامه اجرایی
  • تخفیفات و سایر هزینه هایی که به هر دلیلی فکر میکنید مستحق پرداخت حقوق ورودی در قبال آنها نیستید به هیچ عنوان برای گمرک قابل قبول نبوده و باید برای آنها هم حقوق ورودی بپردازید و میتوانید در مقاله ارزش گمرکی چیست جزئیات انرا مشاهده کنید.
  • این مبحث را با هزینه های گمرکی اشتباه نگیرید ! تمامی هزینه های تخلیه بارگیری ، انبارداری، ایکس ری ، باسکول ، هزینه های بندری، بیمه محلی ، بدرقه کالا و… جزو هزینه های گمرکی بوده و جدای از حقوق گمرکی و متناسب با زمان توقف کالای شما در انبار و حجم و وزن و ارزش آن محاسبه می شود و جداگانه اخذ خواهد شد.

حقوق ورودی چیست
حقوق ورودی چیست

اجزای تشکیل دهنده حقوق ورودی و روش محاسبه آن :

1 حقوق گمرکی : معادل 4 درصد ، و فقط برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده های دامی ، مواد اولیه و تجهیزات و قطعات ماشین آلات خط تولید برابر با 1 درصد است که از روی ارزش CIF  کالا محاسبه می شود.

2 سود بازرگانی: توسط هییت وزیران تعیین میشود و در کالاهای مختلف متفاوت است و از روی ارزش CIF  کالا محاسبه می شود و باید از کتاب مقررات صادرات و واردات آنرا پیدا کنید.

3 مالیات بر ارزش افزوده : 9 درصد از مجموع ارزش سیف و حقوق ورودی

4 هلال احمر: 1 درصد از حقوق ورودی

5 مالیات علی الحساب: 4 درصد از مجموع ارزش سیف و حقوق ورودی

6 برای برخی کالاها پسماند و…

پس از محاسبه هرکدام از این مبالغ ، نهایتآ تمامی آنها را با هم جمع کرده و حقوق ورودی کالای شما بدست می آید که باید این مبلغ را در اظهارنامه گمرکی خود ثبت کرده و درصورتی که کارشناس گمرک این محاسبات را تآیید کند ، میتوانید در مرحله صندوق از طریق سایت پرداخت عوارض گمرکی payment.irica.ir آنرا پرداخت کنید.

حقوق ورودی

روش محاسبه حقوق ورودی گمرک

ارزشCIF * نرخ ارز گمرک (که بصورت روزانه اعلام می شود) مآخذ حقوق ورودی

برای محاسبه حقوق ورودی به این موارد نیاز داریم :

1- پیدا کردن مآخذ و شماره تعرفه صحیح کالا از روی کتاب سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا ، که در روبروی هر تعرفه دو عدد نوشته شده که یکی حقوق گمرکی و دیگری سود بازرگانی است که مجموع این دو عدد را اصطلاحآ تعرفه یا مآخذ حقوق ورودی نامیده و عدد 8 رقمی نوشته شده در آن ردیف را تعرفه گمرکی یا اچ اس کد یا شماره تعرفه می گویند .

2- محاسبه حقوق های ورودی گمرک بر اساس ارزش سیف  (CIF) کالا می باشد ، که ارزش CIF تشکیل شده از : ارزش خرید کالا در مبدا ، به علاوه ی هزینه کرایه حمل کالا تا رسیدن به اولین دفتر گمرکی ، به علاوه ی هزینه بیمه ،محاسبه میشود.

حقوق ورودی چیست
حقوق ورودی

انواع معیار های محاسبه ارزش و حقوق ورودی

1 روش ارزشی : ( AD VALOREM ) در این روش ، معیار محاسبه حقوق ورودی مستقیمآ ارزش کالاست .

2 روش ویژه خاص معین ( Specific duty ) در این روش ، معیار محاسبه حقوق ورودی ، وزن یا تعداد و کمیت کالاست .

3- روش مرکب یا ترکیبی ( MIXED DUTY ) در این روش از دو روش بالا استفاده میشود ، بدین صورت که هرکدام مبلغ بیشتری به نفع دولت داشته باشد ، مورد استفاده قرار میگیرد.

حقوق گمرکی چیست

موارد تاثیر گذار بر افزایش حقوق ورودی

نوع کالای وارداتی

نوع کالای شما مشخص کننده ی نرخ تعرفه خواهد بود .

تعداد کالای وارداتی

هرچه تعداد کالا بیشتر باشد پس ارزش آن نیز بالاتر رفته و حقوق ورودی نیز افزایش می یابد.

حجم و وزن کالای وارداتی

حجم و وزن کالا با هزینه انبارداری و هزینه کرایه حمل ارتباط مستقیم دارد و هرچه حجم و وزن کالا بیشتر شود هزینه انبارداری و هزینه کرایه حمل شما نیز افزایش یافته و طبیعتآ هزینه کرایه حمل تآثیر مستقیم روی حقوق ورودی شما دارد.

روش حمل و چگونگی ارسال کالا

برای حمل و نقل کالا امکان استفاده از روش هایی مانند: هوایی، زمینی و دریایی را دارید ، که هرکدام مزایا و معایب خود را داشته و برای مثال روش حمل هوایی که گرانترین روش حمل محسوب میشود ، باعث بالا رفتن حقوق ورودی خواهد شد.

حقوق گمرکی
حقوق گمرکی

انواع معافیت های حقوق ورودی

معافیت کالاهای همراه مسافر

معافیت تعاونی های مرزنشینی

معافیت ملوانی

معافیت مناطق آزاد

موارد معافیت طبق لایحه مجلس شورای اسلامی

معافیت حقوق و عوارض گمرکی موسسات دانش بنیان

حقوق گمرکی چیست
حقوق گمرکی چیست
نتیجه گیری

در این پست از سایت چینیران ما سعی کردیم تا شما را با نکات و مفاهیم حقوق ورودی چیست آشنا کنیم . برای اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح کنید . 02162999697

بیشتر بخوانید :

بنادر چین

بندر جبل علی

فریت بار چیست

مقالات و اخبار کاربردی

مطالب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
نیاز به راهنمایی دارید؟