خدمات ما

دلایل افزایش نرخ کانتینر

اشتراک گذاری:

افزایش نرخ کانتینر در ماه های اخیر

بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی بازرگانان فکر می کنند که افزایش نرخ کانتینر، ناشی از تحریم های امریکا علیه ایران بوده و یا اینکه انحصارا مربوط به ایران است. در صورتی که این افزایش نرخ، جهانی بوده و مربوط به تمام خطوط کشتیرانی و کشورهای مختلف می باشد. بر اساس گزارش وب سایت های مختلف دنیا و بررسی کارشناسان و فعالان صنعت حمل، عوامل مختلفی باعث ایجاد این شرایط شده است.

 

افزایش نرخ کانتینر

افزایش نرخ کانتینر

برای مطالعه بیشتر می توانید به وب سایت خبرگذاری های مختلف مراجعه فرمایید:

دلایل افزایش نرخ کانتینر به شرح ذیل می باشد:

عواملی در افزایش نرخ کانتینر در حمل و نقل بین المللی تاثیرگذار می باشد. در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم:

1. کرونا و عدم توازن رشد اقتصادی:

کرونا و لاک داون (تعطیلی های سراسری) باعث شده است که اقتصاد کشور های مختلف دنیا با کاهش چشمگیری مواجه شود. ناخودآگاه شرکت های حمل طی ۱۸ ماه گذشته با کاهش تقاضا مواجه شده اند.

ولی از طرفی رشد اقتصادی چین مثبت بوده و توازن بین شرق و غرب دنیا از بین رفته است. به طور کلی چین هنوز با قدرت در حال صادرات می باشد و در ازای آن کشور های دیگر بخصوص امریکا و اروپا، کالایی جهت صادرات به چین ندارند.

2. رسوب کانتینر در غرب کره زمین:

ناخودآگاه به واسطه عدم توازن در رشد اقتصادی، کانتینر ها در غرب کره زمین بخصوص در اروپا و امریکا دپو شده است. وجود کانتینر در کشور های عمده صادر کننده با کمبود مواجه شده است.

3. شرکت های حمل و لیدرها:

در عین حال همیشه بدان توجه داشته باشید که همین افزایش قیمت برای شرکت های حمل و کریر ها، یک فرصت جهت جبران ضررهای دوره کرونا بوده و منافع بسیار زیادی برای این شرکت ها داشته است. برای مثال سود سه ماهه اول سال  ۲۰۲۱ شرکت مرسک نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

4. ضرر کانتینر خالی و دموراژ:

یکی از دلایل میتواند برگشت کانتینر های خالی و همچنین ماندن کانتینر ها در بنادر مقصد باشد. به طوریکه شرکت حمل باید کانتینر را بدون بار و کرایه به مبدا برگرداند. یا تا پیدا شدن مشتری برای کانتنیر هزینه اجاره یا دموراژ را پرداخت نماید.

5. کانال سوئز:

توجه داشته باشید که به گل نشستن کشتی کانتینر بر اورگیون مربوط به شرکت اورگرین ضمن اینکه خود نزدیک به ۲ هفته آبراه سوئز را مسدود کرده بود. باعث کندی حرکت و عدم رسیدن به موقع هزاران کشتی دیگر شد. ضمن اینکه اورگیون خود دارای حدود ۱۸۰۰۰ بی تی یو کانتینر بوده است. اورگیون حدود ۳ ماه در یکی از بنادر مصر مصادره شده بود.

کشتی اورگیون

6. کمبود کانتینر:

با توجه به رشد تقاضا و تجمیع تقاضاهای قبلی و شروع به فعالیت بسیاری از شرکت ها و هجوم به سمت شرکت های کشتیرانی، دنیا با کمبود کانتینر مواجه شده است. ضمن اینکه رقابت بین شرکت های کریر نیز باعث شده، که بسیاری از شرکت های کانتینر بر به دنبال کانتینر های دست دوم بوده و تعداد بی شماری کانتینر جهت ساخت سفارش داده باشند.

نتیجه گیری، افزایش نرخ کانتینر در 2021

عوامل فوق باعث شده است که از ابتدای ۲۰۲۱ قیمت کانتنیر بسته به خط، مبدا و مقصد بین ۱۵ الی ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد. به همین منظور قیمت حمل کانتنیر از بنادر مختلف چین به بنادر ایران و امارات با رشدی باورنکردنی مواجه شده است.

به مثال های زیر توجه فرمایید:

  • قیمت کانتینر ۲۰ فوت از بندر نانشا (بندر گوانجو) به بندرعباس از محدوده ۱۳۰۰ دلار تا تاریخ تهیه این گزارش به مرز ۴۰۰۰ دلار رسیده است.
  • کانتینر ۴۰ فوت در همین مسیر از ۲۳۰۰ دلار به مرز ۸۳۰۰ دلار رسیده است.
  • کرایه کانتینر از شانگهای به بندرعباس برای یک کانتینر ۲۰ فوت ۴۳۰۰ دلار و برای کانتینر ۴۰ فوت به مرز ۸۵۰۰ دلار رسیده است.
  • کرایه کانتینر از هر کدام از بنادر چین به بوشهر با فاصله ۵۰۰ دلاری نسبت به بندرعباس و برای خرمشهر فاصله ۹۰۰ دلاری دارد.
  • همین کرایه برای کانتینر ۴۰ فوت از گوانجو به شارجه که در ابتدای سال ۳۵۰۰ دلار بود به مرز ۹۰۰۰ دلار رسیده است.

نمایندگان شرکت های کشتیرانی و همچنین فعالان این حوزه، پیش بینی افزایش قیمت تا بیش از ۱۰ هزار دلار را تا پیش از پایان سال میلادی دارند.

خدمات شرکت چینیران

شرکت چینیران با داشتن کادری مجرب و همچنین همکاری با نمایندگان و شرکت های مختلف در چین، یکی از بهترین تامین کنندگان کانتینر از مبدا چین به بنادر ایران می باشد. همچنین:

  • امکان رزرو کانتینر در کمترین زمان
  • بارگیری کالا شما در کلیه بنادر و شهرهای چین
  • امکان ارزیابی موجودی کانتینر در دپو های مختلف چین، از امکانات ما می باشد.

لطفا جهت استعلام قیمت کانتینر از چین به ایران (گوانجو، شنزن، چینگدائو، شانگهای، تیانجین و …) به کلیه بنادر ایران از جمله بندرعباس، بوشهر و خرمشهر با همکاران ما در دفتر ایران با شماره ۶۲۹۹۹۶۹۷-۰۲۱ و یا دفتر چین تماس حاصل فرمایید.

*همچنین بخوانید*

 

مقالات و اخبار کاربردی

مطالب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
نیاز به راهنمایی دارید؟