خدمات ما

ترخیصیه چیست؟ و روش های دریافت و انتقال آن به چه صورت است؟

اشتراک گذاری:

ترخیصیه چیست

ترخیصیه یا برگه تحویل کالا در واقع سندی است که صاحب کالا موظف است برای اظهار و خروج کالای خود به گمرک ارائه کند و این امر از طریق شرکت حمل و نقل تعیین شده توسط صاحب کالا یا نماینده آن انجام می شود ، و این شخص کسی است که عملیات حمل و نقل را انجام می دهد. در واقع شرکت حمل و نقل با صدور ترخیصیه کالا، به گمرک اعلام می کند که صاحب کالا تمام وجوه قانونی متعلق به کالای خود را به شرکت حمل و نقل پرداخت کرده است و از نظر شرکت حمل و نقل مجاز به ترخیص محموله خود است. به این ترتیب صاحب کالا می تواند امور مربوط به ترخیص کالای مورد نظر را شروع کند.

این مجوز یکی از مدارکی است که برای ترخیص کالا باید به گمرک ارائه شود و بدون آن امکان ترخیص کالا وجود ندارد و شرکت حمل و نقل موظف است در صدور این مجوز و تحویل آن پس از وصول مطالباتش همکاری های لازم را داشته باشد. ترخیصیه باید به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی تحویل داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سند و اطلاعات مرتبط با آن، با ما همراه باشید.

معمولا هرکسی که بخواهد کالا را از گمرک ترخیص کند باید ترخیصیه داشته باشد، اما فرقی نمی کند که این شخص مالک اصلی کالا باشد یا حتی نماینده قانونی آن و حتی فرقی نمی کند که از چه روشی برای واردات کالا به گمرک استفاده کرده است. اگر از روش های هوایی، دریایی و زمینی و  یا حتی ترکیبی استفاده می کنید باید ترخیصیه داشته باشید، در غیر این صورت نمی توانید امور گمرکی و ترخیص کالا از گمرک را انجام دهید.

چه اطلاعاتی در ترخیصیه ذکر میشوند؟

  • مشخصات گیرنده کالا
  • نام وسیله حمل
  • شماره بارنامه و تاریخ صدور بارنامه
  • بندر بارگیری مبدآ
  • بندرتخلیه در مقصد
  • تعداد و نوع بسته بندی
  • شرح کالا
  • وزن نا خالص
  • نام و شناسه ملی شرکت کشتیرانی یا موسسه حمل ونقل
  • مشخصات وسیله حمل
  • شماره فهرست کل بار یا مانیفست

چگونه می توان ترخیصیه را دریافت کرد؟

اخذ ترخیصیه به صورت الکترونیکی انجام می شود. شرکت های حمل و نقل کالا مشخصات صاحب کالا را در سامانه جامع امور گمرکی ثبت و مالکیت صاحب کالا را به نام خود او ثبت می کنند و رونوشتی از تاییدیه این ثبت را به او تحویل میدهند . علاوه بر این، اخذ ترخیصیه شامل هزینه هایی است که می توانید برای اطلاع دقیق از سایت (انجمن حمل و نقل و خدمات وابسته ایران) بررسی کنید. پس از صدور ترخیصیه، صاحب کالا یا نماینده وی (کارگزار گمرکی) می تواند پنجره واحد تجارت فرامرزی را بررسی کند و بدین ترتیب قبض انبار الکترونیک را دریافت کند.

مراقب باشید ترخیصیه را با قبض انبار اشتباه نگیرید. تفاوت ترخیصیه با قبض انبار در این است که قبض انبار در واقع رسید دریافت محموله در انبار گمرک است که توسط شرکت انبارهای عمومی صادر می شود که وظیفه نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی از صاحب کالا را بر عهده دارند و زیر نظر گمرک ایران می باشند. اما ترخیصیه را شرکت حمل و نقل بین المللی صادر کرده و این برگه مبنی بر این است که ادامه فرایندهای گمرکی از سوی صاحب کالا از نظر این شرکت بلامانع میباشد و صاحب کالا تمامی هزینه ها و یا تضامین لازم مربوط به حمل و نقل را تا به این لحظه پرداخته است.

مراحل صدور ترخیصیه

در مرحله اول اگر صاحب کالا هستید یا یک شرکت حمل و نقل هستید، می توانید با استفاده از کد کاربری خود وارد سامانه Epl.irica.ir شده و از طریق منوی کاربر وارد صفحه مربوطه شوید.

اطلاعات خواسته شده شامل شماره بارنامه، کد ملی شرکت حمل و نقل،کد ملی یا شناسه ملی صاحب کالای جدید و سایر اطلاعات درخواستی را وارد کرده و دکمه انتقال را کلیک کنید.

در این مرحله سامانه از شما درباره اصالت کالای درخواستی سوال کرده و در صورت تایید و انتخاب دکمه مطمئن هستم، ترخیصیه به شرکت مورد نظر منتقل می شود. در این مرحله پیام انتقال موفقیت آمیز ترخیصیه به شرکت یا شخص مورد تایید شما نمایش داده می شود.

پس از انجام این مراحل، صاحب کالای جدیدی که معرفی کردید می تواند امور گمرکی خود را آغاز کند.

چگونه از صحت ثبت اطمینان حاصل کنیم؟

برای کسب اطلاعات در مورد ثبت پروانه باید به سامانه امور گمرکی مراجعه کرده و بر روی گزینه «بررسی وضعیت ثبت ترخیصیه» کلیک کنید تا از ثبت ترخیصیه به نام خود مطمئن شوید. با کلیک بر روی این گزینه به صورت الکترونیکی رسید ثبت ترخیصیه شما را نشان می دهد که شامل موارد زیر است:

کد ملی و اطلاعات شرکت حمل و نقل

شماره مانیفست

شماره بارنامه

نام و مشخصات کشتی و سفر

سخن پایانی

در این مقاله از چینیران به طور مفصل توضیح می دادیم که ترخیصیه چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. این سند برای ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم است، بنابراین باید به صاحب کالا یا نماینده قانونی او تحویل داده شود. همانطور که گفتیم شرکت های حمل و نقل مسئولیت صدور آن را بر عهده دارند و باید حاوی اطلاعات کامل کالا و صاحب کالا باشد. اگر سوال دیگری در مورد نحوه اخذ و انتقال ترخیصیه دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

مقالات و اخبار کاربردی

مطالب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
نیاز به راهنمایی دارید؟