خدمات ما

اظهارنامه گمرکی چیست؟

اشتراک گذاری:

اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی سندی است که تمام اطلاعات و مشخصات کالا در آن ذکر شده و کارشناسان گمرک با بررسی آن صحت اطلاعات را بررسی می کنند تا اجازه ترخیص و بارگیری کالا از گمرک را بدهند.

همه چیز درباره اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی بخش مهمی از فرآیند ترخیص کالا از گمرک و واردات و صادرات است و این اظهارنامه به عنوان یک سند دولتی کلیه عملیات ترخیص کالا را مشخص می کند و نشان دهنده این است که تمامی امور مطابق با قوانین و مقررات گمرکی انجام شده.

این سند تضمین کننده ترخیص قانونی کالای شما بوده و با ارائه آن به ماموران گمرک و یا دیگر ارگان ها، میتوانند صحت ادعاهای شما نسبت به کالا را سنجیده و تآیید کنند.

اظهارنامه گمرکی سندی کامل است که شامل کلیه اطلاعات و مشخصات لازم مربوط به کالا می باشد. بدون این سند امکان انجام عملیات گمرکی وجود ندارد زیرا طبق قانون ارائه اظهارنامه گمرکی برای انجام امور گمرک الزامی است.

در واقع ترخیص کالا بدون اظهارنامه تخلف گمرکی محسوب می شود و می تواند عواقب جدی داشته باشد. به همین دلیل مهم است که از ارائه اظهارنامه کتبی برای همه کالاها، حتی اگر مشمول حقوق گمرکی و مالیات نباشند، اطمینان حاصل کنید.

اگر مسافری هستید که کالاهای غیرتجاری وارد می کنید، ممکن است اظهار شفاهی کافی باشد. اما برای سایر واردات ها و صادرات ها که بصورت تجاری است، قانونآ نیاز به اظهارنامه کتبی دارد.

بیشتر بخوانید : اصطلاحات بازرگانی

اظهارنامه گمرکی
اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی به چه معناست؟

وقتی صحبت از واردات یا صادرات کالا می شود، جزئیات مهم زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین آنها اظهارنامه گمرکی است که سندی است که تمام اطلاعات مهم کالا را مشخص می کند.

مدارک و مجوزهای لازم برای اظهار کالا

آیا قصد واردات کالا از چین یا صادرات کالا را دارید؟ اگر چنین است، ممکن است در مورد اسناد مختلف مورد نیاز برای ترخیص از گمرک سوالاتی داشته باشید. از کپی کارت بازرگانی گرفته تا مجوز از ادارات، اسناد مختلفی وجود دارد که بسته به ماهیت محصولات و کشورهای مبدآ حمل ممکن است مورد نیاز باشد.

برخی از رایج ترین اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک عبارتند از: بارنامه، گواهی مبدا، فاکتور یا لیست خرید و اظهارنامه تامین ارز. این اسناد اطلاعات مهمی را در مورد کالاهای در حال حمل، ارزش آنها و کشور مبدا ارائه می دهد.

علاوه بر این مدارک، ممکن است نیاز به ارائه مدارک دیگری مانند: مجوز ثبت سفارش، لیست بسته بندی یا پکینگ لیست، بیمه نامه، پروانه بهره برداری، وکالتنامه و هرگونه گواهی بهداشتی یا ایمنی لازم همراه شما باشد.

امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک می تواند پیچیده باشد، اما با آمادگی و کسب مهارت های لازم و آماده سازی مناسب اسناد و مدارک، می توانید اطمینان حاصل کنید که محصولات خود به سرعت و بصورت صحیح ترخیص می شوند.

بنابراین، چه صاحب کسب و کار باشید و چه فردی که به دنبال واردات یا صادرات محصولات هستید، وقت بگذارید و با مدارک و الزامات لازم برای ترخیص کالا از گمرک بیشتر آشنا شده و آمادگی تهیه و ارائه آنها را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : حقوق ورودی چیست

اظهارنامه گمرکی

مراحل اظهارنامه گمرکی

اگر قصد واردات یا صادرات کالا دارید، فرآیند های گمرکی و اظهارنامه گمرکی ممکن است پیچیده به نظر برسد. با این حال، با متخصصان و منابع مناسب، می توانید این پروسه را به خوبی انجام دهید.

یکی از سایت های مهم در فرآیند تکمیل اظهارنامه گمرکی استفاده از سامانه آنلاین EPL یا پنجره واحد تجارت فرامرزی است که به شما امکان می دهد بدون مراجعه حضوری به گمرک اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنید. این سایت می تواند در وقت شما صرفه جویی کند و کل فرآیند را برای تاجران آسان تر کند.

هنگام ارسال اظهارنامه گمرکی، مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام اطلاعات لازم در مورد کالاهای شما و ارزش آنها درج شده است. زمانی که اظهارنامه شما توسط سامانه گمرک پذیرفته شد، مرحله کنترل آغاز می شود و یک ارزیاب برای بررسی صحت اطلاعات ارائه شده تعیین می شود.

پس از ارزیابی، ارزیاب اظهارنامه را تآیید و همراه با اعلام نظر درباره کالای مشاهده شده پرونده را به کارشناس ارجاع می دهد. سپس در صورت تآیید کارشنای پرونه به مرحله صندوق رفته و پس از واریز شدن مبالغ متعلق به پرونده به درب خروج ارجاع میشود.

مطلب مرتبط : تعرفه گمرکی چیست

چه کسی باید اظهارنامه گمرکی را تکمیل و ارائه کند؟

اظهارنامه گمرکی سند مهمی است که باید به طور دقیق تکمیل و به موقع ارائه شود. در حالی که صاحب کالا مسئول تکمیل و ارائه این سند است، مواردی وجود دارد که نماینده مالک اقدام به تسلیم اظهارنامه از طرف مالک می کند.

اگر قصد دارید یک نماینده را برای انجام فرآیند اظهارنامه گمرکی تعیین کنید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که آنها دسترسی یا نمایندگی لازم برای انجام این کار را دارند و وکالت های لازم به آنها داده شده باشد.

آدرس دقیق سایت: https://epl.irica.gov.ir/login

مطلب مرتبط : ثبت سفارش واردات

کلام آخر و جمع بندی

اگر درگیر واردات یا صادرات کالا هستید، قطعآ می دانید که انجام صحیح مراحل ترخیص کالا از گمرک چقدر اهمیت دارد. یکی از مدارک مهم در این فرآیند، اظهارنامه گمرکی است که باید به طور دقیق تکمیل و به موقع ارائه شود.

با این حال، اگر با فرآیند اظهارنامه گمرکی یا سایر مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا نباشید، ممکن است مجبور به پرداخت خسارت و جریمه شوید و پروسه ای زمان بر باشد. به همین دلیل بهتر است از یک شرکت معتبر و متخصص  در زمینه ترخیص کالا از گمرک کمک بگیرید.

هولدینگ بین المللی چینیران دارای چند دهه تجربه و تخصص در زمینه واردات کالا به گمرکات کشور می باشد. در این شرکت خدمات ترخیص کالا از گمرک بصورت 0 تا 100 ارائه می شود و دارای انبار و نماینده در چین و امارات متحده عربی بوده که این شرکت را به گزینه ای عالی برای تجار و شرکت های فعال در زمینه واردات و صادرات تبدیل می کند.

شرکت بازرگانی چینیران با خدمات کامل و پشتیبانی تخصصی می تواند شما را در انجام واردات و ترخیص کالا از گمرک یاری دهد. چه در واردات و چه صادرات کالا، خدمات ما می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما شود.

لذا در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه ترخیص کالا از گمرک یا سایر خدمات مرتبط جهت مشاوره و ثبت سفارش با مشاورین و متخصصین شرکت بازرگانی چینیران تماس حاصل فرمایید. 02162999697

مقالات و اخبار کاربردی

مطالب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
نیاز به راهنمایی دارید؟