خدمات ما

واردات خودرو کارکرده (دست دوم)

اشتراک گذاری:

واردات خودرو های دست دوم

اطلاعات کامل درباره واردات خودرو کارکرده یا دست دوم

این روزها بحث واردات خودرو دست دوم در همه محافل و جلسات تجارت و بازرگانی مورد بحث است. ولی سوالات بسیار مهمی در ذهن تجار، وارد کنندگان، فعالان صنعت خودرو و همچنین مردم وجود دارد. امروز در تاریخ 11 اردیبهشت 1402 برخی سوالها ایجاد شده و برای برخی جوابی وجود دارد.

 

همچنین میتوانید برای واردات از چین به صفحه مورد نظر سر بزنید و یا با کار شناسان ما در ارتباط باشید.

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کارکرده آزاد شد!

ارسال لایحه دوفوریتی واردات خودرو کارکرده به دولت! خبر 11 اردیبهشت ماه مهمترین اتفاق در پروسه این لایحه است. لایحه 2 فوریتی واردات خودرو دست دوم امروز در مجلس شورای اسلامی رای آورد! پس اشتباه نکنیم، لایحه هنوز نه بررسی شده است و نه از کمیسیون به صحن علنی آماده است. صرفا فقط فوریت آن تصویب شده است.

به بیان ساده یعنی لایحه را با سرعت بیشتری در کمیسیون مربوطه مطرح می کنند، سپس جزییات آن را بررسی می کنند و برای به رای گذاشتن به صحن علنی مجلس می فرستند. پس هنوز تا اردیبهشت 1402 که این مطلب را می خوانید هنوز هیچ قانونی تصویب نشده است!

واردات خودرو کارکرده

واردات خودرو کار کرده

مراحل تصویب طرح واردات خودرو کارکرده

این مراحل باید طی شود:

  1. کمیسیون مربوطه باید لایحه را با دقت بررسی، اصلاح و تصویب کند.
  2. لایحه باید به صحن علنی مجلس بیاید. (با توجه به قید دو فورت این زمان میتواند از چند هفته تا چند ماه باشد)
  3. حتی در صورت تصویب در صحن علنی مجلس می بایست جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال شود تا مغایر با سایر قوانین نباشد و بار مالی برای دولت ایجاد نکند.
  4. به دولت ابلاغ شود و بخشنامه ها و دستور العمل های لازم تنظیم شود.

پس از طی این فرآیند می تواند چند هفته و یا چند ماه طول بکشد و ممکن است در سال 1402 به سرانجام نرسد. پس اینکه فکر کنید این قانون امروز تصویب شد و اجرایی می شود، اشتباه است!

حال آنچه از کلیت لایحه واردات خودرو دست دوم میدانیم این موارد است:

الف: واردات خودروهای کارکرده کمتر از 5 سال

ب: واردات تابع قوانین گمرکی

پ: زیر نظر و مورد تایید اداره استاندارد و محیط زیست

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کار کرده

سوالات متداول درباره واردات خودرو کارکرده

سوالات مهمی درباره طرح واردات خودروهای کارکرده خارجی ایجاد می شود. که تا پاسخ قطعی و روشنی از آن ها معلوم نشود، نمی توانیم در مورد واردات خودرو به صورت قطعی نظر دهیم.

منظور از واردات خودرو کارکرده کمتر از 5 سال چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید در لایحه کامل معلوم شود که اولا چه نوع خودرویی اعم از سواری، خودرو سنگین، اتوبوس، آمبولانس و سایر خودرو های خدماتی معلوم شود. همچنین منظور از 5 سال از زمان خروچ خودرو از کارخانه و برگ فروش است یا سال تولید واقعی خودرو و یا سال اسمی خودرو؟

برای مثال خودرو هیوندای مدل 2018 در انتهای سال 2017 عرضه می شود. این خودرو ممکن است از اکتبر 2017 تا دسامبر 2018 تولید شده باشد. پس باید دقیق معین شود که منظور از محاسبه سن 5 سال چیست.

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کار کرده

هر شخص حقیقی می تواند خودرو وارد کند یا صرفا اشخصاص حقوقی و شرکت ها ؟

این سوال مهمی است که آیا هر شخص حقیقی چه با تابعیت ایران و یا با تابعیت در یک کشور خارجی امکان واردات خودرو مستعمل را دارد یا خیر؟ هر شخص حقیقی چه تعداد خودرو می تواند وارد کند؟

برای واردات ماشین های دست دوم خارجی نیاز به کارت بازرگانی دارید؟

هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است که همه اشخاص حقیقی و یا حقوقی میتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند و یا صرفا دارندگان کارت بازرگانی این امکان را دارند. اگر اشخاص حقیقی و یا حقوقی بدون کارت بازرگانی امکان واردات خودرو را داشته باشند فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز چگونه خواهد بود؟

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کار کرده

 

محل تامین ارز واردات خودرو کارکرده چه خواهد بود؟

با توجه به وضعیت بازار ارز و اتفاقاتی که در زمینه تخصیص ارز و تامین از اواخر دی ماه 1401 اتفاق افتاد، در حال حاضر وضعیت تخصیص و تامین ارز در سامانه نیما (تالار اول و تالار دوم) بسیار نا‌ به سامان است. بطوری که تخصیص ارز برای کالا های با اولویت 22 تا 26 در سامانه نیما با کندی صورت می گیرد.

عملا عرضه در تالار دوم نیما از اواخر اسفند ماه صورت نگرفته و بسیاری از واردکنندگان کالاهای واسطه ای، ماشین آلات و موارد اولیه با مشکل مواجه هستند. حال اگر برای تخصیص بانک مرکزی برنامه ای برای سامانه نیما داشته باشد خود باعث افزایش تقاضا خواهد شد و این بازار را با مشکلات جدید مواجه خواهد کرد.

اگر تخصیص و تامین ارز واردات خودرو کار کرده به سمت واردات از محل صادرات محول شود، عملا نرخ در محدوده نرخ ارز غیر رسمی و بازار معامله خواهد شد. چون در نرخ توافقی وارد کننده با صادر کننده نمی توان نظارت کرد و عملا تقاضا به سمت بازار آزاد سوق داده خواهد شد.

در این موارد به تجربه سالهای گذشته، صادر کننده صرفا اظهار نامه صادراتی خود را جهت رفع تعهد ارزی به وارد کننده ارائه می نماید و عملیات بانکی صرفا به صورت ظاهری خواهد بود.

نرخ تعرفه گمرکی و سود بازرگانی به چه میزان خواهد بود؟

توجیه کلی لایحه واردات خودرو مستعمل در حقیقت برای کنترل بازار ارائه شده است. حال آنکه اگر محل تامین ارز و قیمت ارز کنترل شود، بالا بودن نرخ حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی نمی تواند قیمت این گونه خودرو ها را کاهش دهد.

واردات ماشین خارجی دست دوم

واردات ماشین خارجی دست دوم

نحوه واگذاری و شروط فروش خودروهای وارداتی دست دوم به چه صورت است؟

پاسخ به این سوالات که وارد کننده خودرو دست دوم اعم از وارد کننده حقیقی و یا حقوقی آیا اجازه فروش خودرو را دارد یا خیر؟ آیا امکان فروش خودرو در یک بازه زمانی ممنوع می شود؟ آیا نظارتی بر فرآیند فروش و یا استفاده از خودرو وجود خواهد داشت؟ باید در لایحه و کمیسیون به طور شفاف تعیین گردد.

چه استاندارهایی برای واردات خودرو کارکرده الزامی خواهد بود؟

اینکه سازمان استاندارد و محیط زیست از قبل شرکت های خودروسازی خارجی و یا نام مدل ها را اعلام کنند. حداقل استاندارد خوردو برای مثال یورو 4 یا یورو 5 را به عنوان حداقل قبول کنند. وضعیت معاینه فنی خودرو در زمان ورود و سوالات بیشتری در این زمینه وجود دارد

مرجع قیمت برای خودرو کار کرده در بخش گمرک چه خواهد بود؟

فعالان واردات کالا و گمرک به نرخ پایه گمرکی، لیست قیمت و سامانه ارزش گمرک TSC اشراف دارند. حال اینکه ملاک قیمت گذاری خودروهای وارداتی برای وصول حقوق عوارض گمرکی چه خواهد بود نیز جای سوال است

آیا نسبت قیمت خودرو صفر کیلومتر با درصد تعیین شده برای کاهش قیمت بر اساس سال و مدل معیار است؟ آیا نرخ قیمت خودرو در بازار منطقه ای برای مثال کشور های حوزه خلیج فارس ملاک است؟ حداقل و حداکثر نرخ خودرو چقدر می تواند باشد؟

سوال های بسیار مهمی در زمینه مرجع قیمت خودروهای وارداتی است که هنوز پاسخ آنها را نمی دانیم.

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کار کرده

نحوه کنترل قیمت و قیمت گذاری خودروهای وارداتی دست دوم در بازار به چه صورت خواهد بود؟

نرخ سود متعارف، بحث تعزیرات، گران فروشی و بخصوص که در همین روزها لایحه مالیات در سرمایه و قولی مالیات بر تجارت سوداگرانه در مجلس مطرح است، ملاک قیمت خرید و فروش خودرو در بازار چه خواهد بود؟

 آیا امکان صادرات مجدد خودرو وارداتی کارکرده وجود دارد؟

با توجه به قوانین گمرک یک وارد کننده پس از واردات قطعی کالا طبق ماده 66 آاگ می تواند کالا را صادر و یا مرجوع کند و درخواست استرداد حقوق و عوارض کند. حال اینکه اگر شخصی پس از واردات و استفاده از خودرو برای مثال پس از چند ماه (طبق ماده 66 امکان استرداد تا 3 سال پس از ورود قطعی وجود دارد) خودرو رو از کشور خارج کند چه شرایطی خواهد داشت؟ و آیا امکان پذیر است یا خیر؟

واردات خودرو کار کرده

واردات خودرو کار کرده

چه مدل خودرو و از چه کشورهایی اعم از تولید کننده خودرو و یا ذینفع خودرو میتوان وارد کرد؟

اینکه از کدام شرکت ها و کدام کشور ها میتوان خودرو وارد کرد؟ کدام مدل ها را نمی توان وارد کرد؟ آیا برای مثال خودرو امریکایی دست دوم را از کشور ثالث برای مثال امارات متحده عربی می توان وارد کرد؟ و بسیاری سوال در مورد کشور و شرکت تولید کننده، فروشنده و ذینفع وجود دارد که باید روشن شود.

پس به طور کل تا رسیدن به پاسخ این سوالات و تصویت و ابلاغ قانون و بخشنامه ها نمی توان در مورد واردات خودرو کارکرده اظهار نظر کرد.

همچنین این مطلب بروزرسانی خواهد شد. با شرکت حمل و نقل بین المللی چینیران همراه باشید.

مقالات و اخبار کاربردی

مطالب کاربردی

حمل دریایی از چین

حمل دریایی از چین به ایران

حمل دریایی از چین به ایران و امارات حمل دریایی از چین یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت جهانی است. چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
نیاز به راهنمایی دارید؟