همه چیز درباره قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا

برای انجام فعالیت های مهم اقتصادی از جمله صادرات و واردات کالا و همچنین ترخیص کالا، در مرحله اول باید با قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا آشنا شوید. که شامل چند بخش می باشد و سپس توسط آیین نامه و بخشنامه های مختلف اجرا می شوند. که همه تجار و بازرگانان عزیز باید با این قوانین و مقررات آشنایی کامل داشته باشند. در ادامه چند مورد از مهمترین قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا گفته خواهد شد:

1

چه خودرو هایی قابل ورود است؟

  خودروهایی که دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور باشد و فهرست آن در پرتال سازمان صنعت ، معدن وتجارت درج گردیده باشد . یاد آور می شود  در حال حاضر واردات خودرو مجاز نیست .

2

چگونه می توان نمایندگی خودروهای وارداتی را به ثبت رساند؟

  متقاضی می بایست پس از عقد قرارداد با شرکت مادر یا نمایندگی منطقه ای شرکت تولید کننده به عنوان نماینده رسمی خدمات پس از فروش، قرار داد خود را به اداره اصناف ارایه نماید و پس از اخذ گواهی استاندارد، محیط زیست و تأیید و ثبت آن در کمیته های ذیربط خودرو، مراتب را از طریق دفتر خودرو و نیرو محرکه جهت درج نام خودرو در فهرست خودروهای مجاز  وارداتی پرتال سازمان توسعه تجارت به این سازمان منعکس نماید.

3

 چه کسانی می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند؟

  این موضوع بسته به تصمیمات هیأت دولت متفاوت است در حال حاضر خودروی سواری در گروه  4کالایی طبقه بندی شده و واردات آن ممنوع است پیش از این فقط نمایندگی های  مجاز ، قادر به انجام ثبت سفارش و واردات خودرو بودند واندکی قبل از این تصمیم تمامی متقاضیان دارای کارت بازرگانی معتبر مشروط به ارایه تعهد محضری مبنی بر اخذ  قرار داد خدمات پس از فروش از نماینده رسمی هر خودروی موجود روی پرتال سازمان توسعه تجارت ایران می توانستند نسبت به انجام ثبت سفارش واردات خودرو اقدام نمایند .

4

مراحل ثبت سفارش واردات خودرو چگونه است؟

  در صورتی که خودرو روی پرتال ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت موجود باشد متقاضیانی که براساس مصوبه دولت مجاز به ثبت سفارش هستند می بایست ابتدا درخواست ثبت سفارش خود را در سامانه جامع به همراه مدارک مربوطه از جمله پروفرما درج و بار گذاری نمایند در مرحله بعد می بایست برای اخذ شناسه کالا به دفتر خودرو و نیرو محرکه مراجعه نمایند همچنین جهت اخذ گواهی تأمین ارز نیز می بایست به اداره ذیربط  که در خصوص خودرو همان دفتر خودرو و نیرو محرکه است مراجعه نمایند پس از اخذ شناسه کالا و گواهی تأمین ارز مراتب می بایست به تأیید کارشناس خودرویی در سازمان توسعه تجارت برسد بعد از این مرحله نوبت پرداخت کارمزد و سپس اظهار در گمرک است  .

5

ورود خودروهایی که توسط وزارتخانه ها یا ارگانهای دولتی وارد می شود به چه نحوی قابل انجام است؟

  هیأت دولت براساس اختیارات حاصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می تواند بنابه تشخیص  و براساس ضرورت نسبت به صدور مجوز واردات خودروهای خاص مثل آمبولانس برای وزارت بهداشت یا خودروهای عملیاتی برای وزارت جهاد کشاورزی و یا شهرداری ها از طریق  مصوبات هیأت محترم وزیران اقدام و از این طریق خودروهای موصوف را معاف از داشتن شروط عمومی واردات خودرو به تعداد مشخص و به نام ذینفع مشخص اعلام نماید.

6

آیا خودروهای جانبازی و معلولین هم مشروط به داشتن شرط نمایندگی است؟

  براساس تصمیمات هیات محترم دولت فقط خودروهایی که دارای نمایندگی خدمات پس از فروش بوده و نام آنها در پرتال سازمان توسعه تجارت درج شده است قابل ورود به کشور می باشد .

7

آیا جانبازان و معلولین می بایست نسبت به اخذ قرارداد گواهی خدمات پس از فروش اقدام نمایند؟

  بله اخذ گواهی خدمات پس از فروش برای تمامی خودروهای وارداتی که توسط اشخاص و یا شرکتهای غیر نمایندگی وارد می شود ضروری است

8

آیا خودروی جانبازی و معلولین در حال حاضر ثبت سفارش می شود؟

  هم اکنون علی رغم وجود مصوبه خاص برای این گروه از افراد متأسفانه به دلیل قرار گرفتن خودرو در گروه 4 کالایی شیوه و راه کار خاصی برای اجابت درخواست جانبازان و معلولین وجود ندارد. 

9

مهلت اعتبار ثبت سفارشات خودرویی به چه میزان است؟

  مهلت اعتبار ثبت سفارشات، 3 ماه از تاریخ صدور می باشد.

10

آیا اعتبار ثبت سفارشات مربوط به خودرو قابل تمدید است؟

  خیر در حال حاضر تمدید این دسته از ثبت سفارشات امکان پذیر نیست.

11

کالا هنگام ثبت سفارش مجاز بوده اما هم اکنون در گروه چهار و جزء اقلام غیر مجاز می باشد ایا می توان آن را وارد و ترخیص نمود؟

  صرف ثبت سفارش، حقوق مکتسب ایجاد نمی کند و واردات کالای ثبت سفارش شده تابع مقررات فعلی و ورود آن غیر مجاز می باشد

12

کالا هنگام ثبت سفارش مجاز بوده و قبل از اعلام تغییر گروه و غیر مجاز شدن حمل گردیده است آیا می توان آن را ترخیص نمود؟

  در صورت ورود و قبض انبار درمهلت های مقررو  تعیین شده، قابل ترخیص می باشد.

13

 برای تأیید اصالت ثبت سفارش خودرو به چه نحوی باید عمل نمود؟

  برای تأیید ثبت سفارشات خودرو کمیته ای سه نفره متشکل از نمایندگان حراست، دفتر مقررات و شرکت راهبر تشکیل و در این خصوص بررسی و اعلام نظر می نمایند. متقاضیان در خواست خود را به حوزه معاونت ثبت سفارش دفتر مقررات صادرات  و واردات تسلیم نمایند.

14

آیا می توان با داشتن کارت بازرگانی به عنوان مدیرعامل شرکتی درخواست صدور کارت بازرگانی به اعتبار  شخصیت حقیقی نمود؟

  در صورت احراز شرایط مندرج در ماده ده آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، صدور کارت بازرگانی به اعتبار شخصیت حقیقی بلامانع است.

15

آیا حق العمل کار یا کارگزار گمرک اجازه تجارت ( صادرات و واردات ) دارد؟

  قانون گذار و همچنین دولت منعی برای صدور کارت بازرگانی و فعالیت تجاری ایشان ایجاد نکرده است.

16

آیا واردات ماشین آلات خط تولید برای راه اندازی کارخانجات و یا گسترش خطوط تولید منوط به داشتن کارت بازرگانی است؟

 
  ورود خطوط  تولیدی و تجهیزات واحدهای تولیدی نیازی به کارت بازرگانی ندارد و با تأیید درخواست و صدور نامه دفتر مقررات، ثبت سفارش و ترخیص امکان پذیر است. اما چنانچه واحد تولیدی دارای کارت بازرگانی باشد تنها با استفاده از کارت بازرگانی  امکان ورود وترخیص وجود دارد.

17

آیا واردات ماشین آلات معدنی مستعمل مجاز می باشد؟

  الف) با تأیید معاونت  امور معادن وزارت صمت ورود این اقلام به استناد مواد 109 و 110  آیین نامه اجرایی امکان پذیر می باشد . ب) ماشین آلات مستعمل راهسازی ، معدنی به استناد مصوبه شماره 32178/ت53126هـ مورخ  30/2/1396 تا 5 سال ساخت (بدون شرط نمایندگی) مجاز به ورود به کشور هستند ( برندهای کوماتسو ،لیبهر ، ترکس ، کاترپیلار و ولوو) ( اعتبار  مصوبه مذکور تا پایان سال  1397 می باشد )

18

آیا اشخاص مقیم خارج از کشور هنگام مراجعت به وطن می توانند خودروی مورد استفاده خویش را وارد نمایند؟

  واردات خودرو به هر صورت درحال حاضر ممنوع است و چنانچه در آینده تجویز شود تابع مقررات عمومی واردات خودرو خواهد بود.

19

برای حمایت از واحدهای تولیدی که توان تأمین تقاضای داخلی را دارند اما اقلام مشابه خارجی ارزانتر وارد می شود چه تدبیری اتخاذ می شود؟

  متقاضی می تواند با ذکر دلایل منضم به مستندات و اطلاعات و آمار درخواست نماید تا میزان حقوق ورودی کالای مشابه خارجی افزایش پیدا کند یا در صورت امکان واردات آن برای دستگاههای دولتی ممنوع و برای سایرین با اعمال تعرفه محدود شود.

20

شخص حقیقی یا حقوقی که می خواهد شروع به صادرات کالا نماید آیا می تواند در ابتدا بدون کارت بازرگانی اقدام به صادرات نمایند؟

  صادرکنندگان مبتدی می توانند تا شش ماه بصورت موردی با اخذ مجوز از سازمان استان مربوط اقدام به صادرات نمایند.

21

در هنگامیکه کارت بازرگانی معتبر بوده اقدام به ثبت سفارش وطی مراحل بعدی نموده و کالا حمل شده اما در هنگام ترخیص اعتبار کارت تمام شده و در هر صورت امکان تمدید آن حداقل در فرصت لازم مهیا نیست  آیا امکان ترخیص هست؟  

  بله با فرض موصوف کالا ترخیص می شود.

22

آیا فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که اقدام به ورود مواد و تولید و صادرات می نمایند نیز باید متعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور می باشند؟

  فعالین مزبور مشمول مقررات عمومی صادرات و واردات نبوده لذا چنانچه برای ورود مواد و قطعات آنها ارزی تخصیص و اعطا نشده باشد از سپردن تعهد معاف می باشند.

23

اجرای تبصره های بودجه در خصوص تکلیف مقرراتی در صادرات وو اردات و با عوارضی که بربعضی از کالاها نظیر میوه جات، سیگار، گوشت و امثال آن وضع می شود از چه تاریخی است؟

  تاریخ اجرای تبصره های بودجه و تکالیفی که براساس آن وضع می شود از اول سال می باشد حتی اگر قانون بودجه با تأخیر ابلاغ شود. لذا در خصوص عوارض و در فاصله زمانی تا ابلاغ بودجه گمرک با اخذ تعهد اقدام به ترخیص کالا می نماید تا پس از ابلاغ نسبت به وصول مابه التفاوت حقوق و عوارض اقدام نماید. 

24

واردات ماشین آلات که مانند ماشین آب پاش ها با ارتفاع غیر متعارف نردبان ها، مورد تقاضا است اعم از نو و مستعمل که امکان ایجاد نمایندگی ندارند و قبلاً با تأیید وزرای کمیته ماده یک ابلاغ و اجرا می شده اکنون گردش کار آن به چه نحوی است؟

  باید مانند گذشته درخواستها به دبیرخانه کمیته ماده یک ارایه گردد  تا پس از کارشناس در کمیته ماده یک مطرح و در صورت تأیید برای تصویب توسط وزیر صمت به دولت ارسال شود.

25

آیا صادرات کالای  تولیدی در مناطق یا وارد شده از سایر کشورها نیز مشمول پرداخت عوارض صادراتی و یا ممنوعیتها و محدودیتهای عمومی طبق مقررات صادرات و واردات می شود یا خیر؟

  خیر

26

درحال حاضر چه درخواست هایی در کمیسیون ماده یک قابل طرح است؟

  درخواست های مربوط به تغییرات و اصلاحات حقوق ورودی، اصلاح شرح ردیف تعرفه و ایجاد ردیف های جدیدتعرفه درخواست های مربوط به واردات کالاهای مستعمل (غیر از ماشین آلات و تجهیزات مربوط به خط تولید، ماشین آلات مستعمل خاص مشمول قانون خودرو و ضایعات و پسماندهای مشمول کنوانسیون بازل)

27

فرآیند مربوط به طرح موضوع اصلاحات تعرفه ایی درکمیسیون ماده یک به چه صورت است؟

  متقاضی ابتدا باید فرم اطلاعات کارشناسی مربوطه (قابل دانلود «از سایت TPO») را تکمیل و همراه در خواست کتبی  خود در دبیرخانه اداره مقررات صادرات و واردات ثبت نماید. سپس دبیرخانه کمیسیون ماده یک موظف است موضوع را از دستگاه های ذیربط استعلام نماید. پس از اخذ پاسخ استعلام ازدستگاههای ذیربط، نسبت به طرح  موضوع در کمیته کارشناسی ماده یک اقدام می شود. پس از تأئید و موافقت با اصلاحات تعرفه ایی، مراتب در دستور کار کمیسیون اصلی ماده یک قرار می گیرد و در نهایت پس از تأئید کمیسیون، با امضای مقام وزارت صنعت، معدن وتجارت برای طرح و تصویب در هیأت محترم دولت ارسال می شود.

28

آیا در حال حاضر کمیسیون ماده یک می تواند در مورد ماشین آلات خاص مستعمل (مشمول قانون خودرو) تصمیم گیری نماید؟

 

باتوجه به لغو اختیار مصوبه شماره  48853 ت 40057 هـ مورخ4/4/1387، در حال حاضر واردات ماشین آلات خاص مستعمل قابل تصمیم گیری در کمیسیون  ماده یک نمی باشد.